Troubleyn | Jan Fabre

Jan Fabre teaching Group

RICHTLIJNEN VOOR EEN PERFORMER VAN DE 21STE EEUW

Net als o.a. Stanislavski, Meyerhold en Grotowski, stelde Jan Fabre doorheen zijn carrière een set 'oefeningen' samen waarmee hij zijn performers (zijn acteurs en dansers) voorbereidt voor het werk op de scène. Deze 'guidelines voor een performer van de 21ste eeuw' groeiden uit tot de basis van zijn pedagogie en vinden hun concrete weerslag in zijn oeuvre.

De oefeningenreeks focust op het structureel aanscherpen en optimaliseren van de zoektocht naar het potentieel van het lichamelijk acteren (ook wel ‘fysiologisch’ acteren genoemd). De exploratie van de evocatieve verbeeldingskracht van het ‘lichaam als geheel’, is hier een rode draad.

In oefeningen met titels als 'de oude man', 'de tijger', 'het insect' of 'rijstpapier/vuur' staat niet de imitatie voorop, noch het psychologische, maar de exploratie van het fysieke potentieel van het transformerende lichaam. Fabre hecht daarbij een groot belang aan de ademhaling, de aanwendig van explosieve energie en de articulaties van hoofd, romp en ledematen. Veel input wordt gehaald uit de kinetica van koud- en warmbloedige dieren. 

FROM ACT TO ACTING

De hedendaagse performer verenigt performance, theater en dans. Fabre zoekt steeds naar fysieke implusen in en op het lichaam van zijn performers en stimuleert hen om vanuit die 'echte' fysieke gewaarwordingen te ageren op scène. Fabre noemt dat proces zelf "from act to acting": de reële lichamelijke impact (opwinding, pijnprikkel, uitputting enzovoort) wordt deelgenoot gemaakt van het gebeuren op scène. De fysiologsiche processen in het lichaam van de acteur radiëren als het ware in de zaal, zodat de pijn, opwinding, uitputting ook het publiek raken. 
uit: Prof. Luk Van den Dries, Het geopende lichaam, p. 110 — uitg. De Bezige Bij, 2014

TEACHING GROUP

Sinds enkele jaren heeft Jan Fabre ook enkele van zijn meest ervaren performers —Cedric Charron, Annabelle Chambon, Ivana Jozic, Kasper Vandenberghe en Marina Kaptijn— opgeleid om deze ‘guidelines’ te onderwijzen.

In de vorm van meerdaagse workshops en masterclasses, wordt het lichaam van de performer een instrument dat de transitie tussen handelen en performen onderzoekt en belichaamt —from act to acting—. De verbeelding en het lichamelijke bewustzijn worden stapsgewijs aangescherpt en de performer wordt uitgedaagd om een brug te slaan naar een staat van fysieke transformatie.

TEACHERS

Ivana Jozic
Annabelle Chambon
Cédric Charron
Kasper Vandenberghe
Marina Kaptijn

BLIJF OP DE HOOGTE

De data zijn terug te vinden in de speelkalender.

► Abonneer je op onze nieuwsbrief en vink 'Teaching Group' aan!

CONTACT

Deze workshops zijn bedoeld voor (semi)-professionele dansers, acteurs, performers en duren minimaal 4 en maximaal 10 dagen.

Voor meer informatie omtrent de organisatie van deze workshops, contacteer:  mark.geurden at troubleyn.be

close