Troubleyn | Jan Fabre

Over Jan Fabre

Ruim 35 jaar neemt Jan Fabre (1958, Antwerpen) een toonaangevende positie in als één van de meest innovatieve en grensverleggende personen uit de internationale hedendaagse kunstscène. Als beeldend kunstenaar, theatermaker en auteur ontwikkelde hij een hoogst persoonlijke wereld met een eigen betekenissysteem van terugkerende motieven en figuren. Beïnvloed door het onderzoek van entomoloog Jean-Henri Fabre (1823-1915), was Jan Fabre reeds op jonge leeftijd gefascineerd door de wereld van insecten en andere kleine wezens. Eind de jaren zeventig, gedurende zijn opleiding aan de Koninklijke Academie voor Schone Kunsten Antwerpen en aan het Stedelijk Instituut voor Sierkunsten en Ambachten te Antwerpen, verkende hij manieren waarop hij het menselijke lichaam kon betrekken bij zijn onderzoek. Zijn eigen performances en acties, van 1976 tot op heden, waren altijd richtinggevend voor zijn artistiek discours. Jan Fabre’s taal bevat een verscheidenheid aan materialen en bevindt zich in een geheel eigen wereld, bewoond door lichamen in een wankel evenwicht tussen de tegengestelde krachten die de natuurlijke existentie typeren. Metamorfose is een sleutelbegrip in Fabre’s gedachtewereld, waarbij het animaal en menselijk leven voortdurend interageren. Via zijn auteursteksten en nachtelijke notities, welke gebundeld uitgegeven worden in de Nachtboeken, geeft hij een inzage in zijn manier van denken en handelen. Als een consiliëntie kunstenaar bracht hij performance kunst en theater samen. Jan Fabre heeft het idioom van het theater veranderd door real time en real action op het podium te brengen. Na zijn historische acht uur durende productie "Het is theater zoals te verwachten en voorzien was" (1982) en de vier uren durende productie "De macht der theaterlijke dwaasheden"(1984), bracht hij zijn werk tot een nieuw hoogtepunt met de monumentale "Mount Olympus. To glorify the cult of tragedy, a 24-hour performance" (2015).

Jan Fabre geniet erkenning bij een wereldwijd publiek dankzij onder meer het kasteel "Tivoli" (1990) en permanente publieke werken op historisch belangrijke locaties, zoals "Heaven of Delight" (2002) in het Koninklijk Paleis te Brussel, "De blik binnenin (Het Uur Blauw)" (2011 – 2013) in de Koninklijke trap van de Koninklijke Musea voor Schone Kunsten van België en zijn laatste installatie in de Onze-Lieve-Vrouwe Kathedraal in Antwerpen met "De man die het kruis draagt" (2015).

Hij is bekend van solotentoonstellingen als "Homo Faber" (KMSKA, Antwerpen, 2006), "Hortus / Corpus" (Kröller-Müller Museum, Otterlo, 2011) en "Stigmata. Actions and Performances, 1976–2013" (MAXXI, Rome, 2013; M HKA, Antwerpen, 2015; MAC, Lyon, 2016). Hij was de eerste levende kunstenaar die een grootschalige tentoonstelling presenteerde in het Louvre ("L’ange de la métamorphose", 2008). Het gekende ensemble "Het Uur Blauw (1977 – 1992)" werd reeds getoond in het Kunsthistorisches Museum in Wenen (2011), in het Musée d’Art Moderne van Saint-Etienne (2012) en in het Busan Museum of Art (2013). Zijn onderzoek naar the most sexy part of the body, het brein, werd gepresenteerd in de solo tentoonstellingen "Anthropology of a planet" (Palazzo Benzon, Venetië, 2007), "From the Cellar to the Attic, From the Feet to the Brain" (Kunsthaus Bregenz, 2008; Arsenale Novissimo, Venetië, 2009), en "PIETAS" (Nuova Scuola Grande di Santa Maria della Misericordia, Venetië, 2011; Parkloods Park Spoor Noord, Antwerpen, 2012). De twee reeksen mozaïeken, "Tribute to Hieronymus Bosch in Congo" (2011 – 2013) en "Tribute to Belgian Congo" (2010– 2013), gemaakt met de schildjes van de juweelkever, werden getoond in het PinchukArtCentre in Kiev (2013), het Palais des Beaux-Arts in Rijsel (2013) en reist naar ‘s-Hertogenbosch ter ere van "Jheronimus Bosch 500" (opening juni 2016).

Jan Fabre is eveneens uitgenodigd om een grootschalige tentoonstelling te creëren in The State Hermitage Museum in St. Petersburg ("Jan Fabre. Knight of Despair / Warrior of Beauty", opening oktober 2016).

Curriculum Vitae

close